Колотило, Герасименко, ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
economicstoday2023 :: Тематичні напрями конференції: :: «Економіка сьогодні: проблеми моделювання та управління» :: 2. Цифрові трансформації в економіці, державному управлінні та місцевому самоврядуванні.
Сторінка 1 з 1
Колотило, Герасименко, ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
М.Р. Колотило, здобувачка вищої освіти першого (бакалаврського) рівня освіти
О.В. Герасименко, к.е.н., доцент Львівський національний університет імені Івана Франка
ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
Процес впровадження цифрових технологій здатен призвести до вагомих змін в державному управлінні та вдосконалення функціонування суспільства та держави в цілому. У сучасному інноваційному суспільстві сфера цифровізації впливає на розвиток взаємовідносин між населенням та сектором державного управління, забезпечує доступ до інформації та надає можливості для обміну знаннями та досвідом.
На сьогодні неможливо побудувати ефективну модель сучасних управлінських процесів без використання цифрових технологій. Тому застосовуються нові підходи до управління, які є альтернативою традиційним способам з використанням бюрократичних процедур. В результаті здійснюється надання якісних публічних послуг з мінімальними витратами ресурсів та максимальною ефективністю [1].
Подібну концепцію розвитку цифрової економіки було схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року № 67-р, в якому зазначається, що «при системному державному підході «цифрові» технології будуть значно стимулювати розвиток відкритого інформаційного суспільства як одного з істотних чинників розвитку демократії в країні, підвищення продуктивності, економічного зростання, а також підвищення якості життя громадян України» [2].
Основні принципи цифровізації:
• забезпечення кожному громадянину рівний доступ до послуг, інформації та знань, які надаються на основі інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій;
• створення переваг у різних сферах повсякденного життя;
• цифровізація – механізм економічного зростання завдяки приросту ефективності та збільшенню продуктивності використання цифрових технологій;
• сприяння розвитку інформаційного суспільства та ЗМІ;
• цифровізація повинна орієнтуватися на міжнародне, європейське та регіональне співробітництво з метою інтеграції України до ЄС, виходу на європейський і світовий ринки;
• стандартизація – основа цифровізації України, один із ключових факторів її успішної реалізації. Стандарти посилюють конкуренцію, дозволяють знизити витрати і вартість продукції, гарантують сумісність, підтримку якості, збільшують ВВП країни;
• інформаційна безпека, кібербезпека, захист персональних даних, недоторканність особистого життя та прав користувачів цифрових технологій, зміцнення та захист довіри у кіберпросторі є передумовами одночасного цифрового розвитку та відповідного попередження, усунення та управління супутніми ризиками;
• цифровізація є об’єктом фокусного та комплексного державного управління [2].
Відповідно до Концепції розвитку цифрових компетенцій від 3 березня 2021 року основними цілями є: формування та розвиток цифрових компетентностей в суспільстві; забезпечення правового регулювання у сфері розвитку цифрових компетентностей громадян; внесення змін до законодавства, що визначає цифрову освіту та навички у всіх сферах життя; визначення вимог до рівня володіння цифровими навичками; забезпечення координації дій на рівні органів виконавчої влади з питань розвитку цифрових компетентностей; моніторинг стану їх розвитку; підвищення рівня обізнаності громадян щодо небезпек в Інтернеті [2].
Важливими законодавчими та інституційними кроками стали:
- створення Міністерства цифрової трансформації України. Новостворене Міністерство забезпечує: формування та реалізацію державної політики у сфері цифровізації;
- формування та реалізація державної політики у сфері розвитку цифрових навичок та цифрових прав громадян;
- формування та реалізація державної політики у сфері відкритих даних, розвитку національних електронних інформаційних ресурсів, розвитку інфраструктури широкосмугового доступу до Інтернету та телекомунікаційних мереж, електронної комерції та бізнесу;
- формування та реалізація державної політики у сфері надання електронних та адміністративних послуг;
- формування та реалізація державної політики у сфері електронних довірчих послуг;
- формування та реалізація державної політики у сфері розвитку ІТ-індустрії;
- виконання функцій центрального засвідчуваного органу через забезпечення створення умов для функціонування суб’єктів правових відносин у сфері електронних довірчих послуг [3].
Вдалим прикладом застосування цифрових технологій з наголосом саме на сервісну орієнтацію публічного управління є проект Міністерства цифрової трансформації України «Цифрова держава», в рамках якого створено портал онлайн послуг та мобільний застосунок Дія. Дія досить швидко розвивається, додаються нові послуги як для громадян, так і для бізнесу [4].
Також важливо зазначити низку проблем на шляху цифрової трансформації держави. Цифрові технології мають бути доступними для всіх верств населення України. З цього випливає перша та найважливіша проблема. На жаль, в Україні все ще існує проблема з доступом до швидкісного Інтернету у малих містах та сільських місцевостях. За дослідженнями Мінцифри більше 4 мільйонів українців проживають у населених пунктах, де немає жодного працюючого оптичного провайдера, більше 65% сіл не покриті широкосмуговим доступом до Інтернету [5].
Також виникає проблема з недостатнім рівнем цифрової грамотності як населення, так і публічних службовців. Саме тому було створено постанову від 9 жовтня 2020 року «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України». Цифрову грамотність додано як обов’язкову компетенцію для держслужбовців [6]. На платформі «Дія. Цифрова освіта» вже є декілька освітніх серіалів із цифрової грамотності для державних службовців. Окрім цього публічні службовці мають можливість вдосконалювати цифрові навички за допомогою курсів підвищення кваліфікації, онлайн-курсів та інших освітніх проектів.
Не зважаючи на проблеми, цифрова трансформація держуправління сприяє ефективному розвитку держави, а саме: зниженню витрат ресурсів, часу та бюджету держави; підвищенню продуктивності праці держапарату і його оптимізації; підвищенню прозорості та відкритості діяльності органів публічної влади.
Отже, цифровізація державного управління є важливим напрямком усіх сфер діяльності та складним відповідальним завданням, яке спрямоване на реалізацію активної державної політики та ефективної роботи всіх державних інституцій, особливо новоствореного Міністерства цифрової трансформації України. Цифрова реформація відкриває нові можливості в управлінні державою, оптимізує діяльність виконавчих органів, сприяє розвитку безпечного середовища, підвищує залученість громадян. Успішна цифровізація призводить до цифрової трансформації публічного управління та переходу до цифрового врядування.
Список використаних джерел
1. Писарєв Ю., Костенюк Н. (2021). Діджиталізація публічного управління як чинник цифрової трансформації України. Актуальні проблеми державного управління. Т. 2. № 83. С. 93.
2. Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text
3. Питання Міністерства цифрової трансформації: Постанова Кабінету Міністрів України від 18 січня 2019 року https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/856-2019-%D0%BF#Text
4. Макарова І., Пігарєв Ю., Сметаніна Л. (2021). Цифровізація публічного управління на регіональному та міському рівнях. С. 88
5. Більше 65% сіл не покриті широкосмуговим доступом до інтернету – Мінцифри. https://www.epravda.com.ua/news/2020/07/30/663522/
6. Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України: Постанова Кабінету Міністрів України № 856 від 18.09.2019 р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/856-2019-%D0%BF
О.В. Герасименко, к.е.н., доцент Львівський національний університет імені Івана Франка
ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
Процес впровадження цифрових технологій здатен призвести до вагомих змін в державному управлінні та вдосконалення функціонування суспільства та держави в цілому. У сучасному інноваційному суспільстві сфера цифровізації впливає на розвиток взаємовідносин між населенням та сектором державного управління, забезпечує доступ до інформації та надає можливості для обміну знаннями та досвідом.
На сьогодні неможливо побудувати ефективну модель сучасних управлінських процесів без використання цифрових технологій. Тому застосовуються нові підходи до управління, які є альтернативою традиційним способам з використанням бюрократичних процедур. В результаті здійснюється надання якісних публічних послуг з мінімальними витратами ресурсів та максимальною ефективністю [1].
Подібну концепцію розвитку цифрової економіки було схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року № 67-р, в якому зазначається, що «при системному державному підході «цифрові» технології будуть значно стимулювати розвиток відкритого інформаційного суспільства як одного з істотних чинників розвитку демократії в країні, підвищення продуктивності, економічного зростання, а також підвищення якості життя громадян України» [2].
Основні принципи цифровізації:
• забезпечення кожному громадянину рівний доступ до послуг, інформації та знань, які надаються на основі інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій;
• створення переваг у різних сферах повсякденного життя;
• цифровізація – механізм економічного зростання завдяки приросту ефективності та збільшенню продуктивності використання цифрових технологій;
• сприяння розвитку інформаційного суспільства та ЗМІ;
• цифровізація повинна орієнтуватися на міжнародне, європейське та регіональне співробітництво з метою інтеграції України до ЄС, виходу на європейський і світовий ринки;
• стандартизація – основа цифровізації України, один із ключових факторів її успішної реалізації. Стандарти посилюють конкуренцію, дозволяють знизити витрати і вартість продукції, гарантують сумісність, підтримку якості, збільшують ВВП країни;
• інформаційна безпека, кібербезпека, захист персональних даних, недоторканність особистого життя та прав користувачів цифрових технологій, зміцнення та захист довіри у кіберпросторі є передумовами одночасного цифрового розвитку та відповідного попередження, усунення та управління супутніми ризиками;
• цифровізація є об’єктом фокусного та комплексного державного управління [2].
Відповідно до Концепції розвитку цифрових компетенцій від 3 березня 2021 року основними цілями є: формування та розвиток цифрових компетентностей в суспільстві; забезпечення правового регулювання у сфері розвитку цифрових компетентностей громадян; внесення змін до законодавства, що визначає цифрову освіту та навички у всіх сферах життя; визначення вимог до рівня володіння цифровими навичками; забезпечення координації дій на рівні органів виконавчої влади з питань розвитку цифрових компетентностей; моніторинг стану їх розвитку; підвищення рівня обізнаності громадян щодо небезпек в Інтернеті [2].
Важливими законодавчими та інституційними кроками стали:
- створення Міністерства цифрової трансформації України. Новостворене Міністерство забезпечує: формування та реалізацію державної політики у сфері цифровізації;
- формування та реалізація державної політики у сфері розвитку цифрових навичок та цифрових прав громадян;
- формування та реалізація державної політики у сфері відкритих даних, розвитку національних електронних інформаційних ресурсів, розвитку інфраструктури широкосмугового доступу до Інтернету та телекомунікаційних мереж, електронної комерції та бізнесу;
- формування та реалізація державної політики у сфері надання електронних та адміністративних послуг;
- формування та реалізація державної політики у сфері електронних довірчих послуг;
- формування та реалізація державної політики у сфері розвитку ІТ-індустрії;
- виконання функцій центрального засвідчуваного органу через забезпечення створення умов для функціонування суб’єктів правових відносин у сфері електронних довірчих послуг [3].
Вдалим прикладом застосування цифрових технологій з наголосом саме на сервісну орієнтацію публічного управління є проект Міністерства цифрової трансформації України «Цифрова держава», в рамках якого створено портал онлайн послуг та мобільний застосунок Дія. Дія досить швидко розвивається, додаються нові послуги як для громадян, так і для бізнесу [4].
Також важливо зазначити низку проблем на шляху цифрової трансформації держави. Цифрові технології мають бути доступними для всіх верств населення України. З цього випливає перша та найважливіша проблема. На жаль, в Україні все ще існує проблема з доступом до швидкісного Інтернету у малих містах та сільських місцевостях. За дослідженнями Мінцифри більше 4 мільйонів українців проживають у населених пунктах, де немає жодного працюючого оптичного провайдера, більше 65% сіл не покриті широкосмуговим доступом до Інтернету [5].
Також виникає проблема з недостатнім рівнем цифрової грамотності як населення, так і публічних службовців. Саме тому було створено постанову від 9 жовтня 2020 року «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України». Цифрову грамотність додано як обов’язкову компетенцію для держслужбовців [6]. На платформі «Дія. Цифрова освіта» вже є декілька освітніх серіалів із цифрової грамотності для державних службовців. Окрім цього публічні службовці мають можливість вдосконалювати цифрові навички за допомогою курсів підвищення кваліфікації, онлайн-курсів та інших освітніх проектів.
Не зважаючи на проблеми, цифрова трансформація держуправління сприяє ефективному розвитку держави, а саме: зниженню витрат ресурсів, часу та бюджету держави; підвищенню продуктивності праці держапарату і його оптимізації; підвищенню прозорості та відкритості діяльності органів публічної влади.
Отже, цифровізація державного управління є важливим напрямком усіх сфер діяльності та складним відповідальним завданням, яке спрямоване на реалізацію активної державної політики та ефективної роботи всіх державних інституцій, особливо новоствореного Міністерства цифрової трансформації України. Цифрова реформація відкриває нові можливості в управлінні державою, оптимізує діяльність виконавчих органів, сприяє розвитку безпечного середовища, підвищує залученість громадян. Успішна цифровізація призводить до цифрової трансформації публічного управління та переходу до цифрового врядування.
Список використаних джерел
1. Писарєв Ю., Костенюк Н. (2021). Діджиталізація публічного управління як чинник цифрової трансформації України. Актуальні проблеми державного управління. Т. 2. № 83. С. 93.
2. Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text
3. Питання Міністерства цифрової трансформації: Постанова Кабінету Міністрів України від 18 січня 2019 року https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/856-2019-%D0%BF#Text
4. Макарова І., Пігарєв Ю., Сметаніна Л. (2021). Цифровізація публічного управління на регіональному та міському рівнях. С. 88
5. Більше 65% сіл не покриті широкосмуговим доступом до інтернету – Мінцифри. https://www.epravda.com.ua/news/2020/07/30/663522/
6. Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України: Постанова Кабінету Міністрів України № 856 від 18.09.2019 р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/856-2019-%D0%BF
Схожі теми
» Нечипоренко, ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ФІНАНСОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ
» Маліновська, Федоров, РОЛЬ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ВІДНОВЛЕННІ ФІНАНСОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ У ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД В УКРАЇНІ
» Цвілий, ПОВОЄННА ЦИФРОВА ТУРИСТИЧНА ЕКОСИСТЕМА
» Станіславова, ТРАНСФОРМАЦІЯ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ ВНАСЛІДОК ІНТЕГРАЦІЇ ДО ЄС
» Олешко, Лещинський, УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТНИМИ РИЗИКАМИ
» Маліновська, Федоров, РОЛЬ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ВІДНОВЛЕННІ ФІНАНСОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ У ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД В УКРАЇНІ
» Цвілий, ПОВОЄННА ЦИФРОВА ТУРИСТИЧНА ЕКОСИСТЕМА
» Станіславова, ТРАНСФОРМАЦІЯ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ ВНАСЛІДОК ІНТЕГРАЦІЇ ДО ЄС
» Олешко, Лещинський, УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТНИМИ РИЗИКАМИ
economicstoday2023 :: Тематичні напрями конференції: :: «Економіка сьогодні: проблеми моделювання та управління» :: 2. Цифрові трансформації в економіці, державному управлінні та місцевому самоврядуванні.
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі