economicstoday2023
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

Бородіна, Бордін, Білогуб, ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНІ ФІНАНСИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ГРОМАД

Перейти донизу

Бородіна, Бордін, Білогуб, ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНІ ФІНАНСИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ГРОМАД Empty Бородіна, Бордін, Білогуб, ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНІ ФІНАНСИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ГРОМАД

Повідомлення автор Admin Ср Лист 22, 2023 6:46 am

О.А. Бородіна, к.н.з держ.упр, с.н.с. Інституту економіки промисловості НАНУ,
В.А. Бордін, аспірант Інституту археографії та джерелознавства НАНУ,
Г.А. Білогуб, магістрант Університету митної справи та фінансів


ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНІ ФІНАНСИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ГРОМАД

Питання ефективності та підвищення стійкості місцевих бюджетів є важливою проблемою сучасного регіонального соціально-економічного розвитку. Одним із завдань місцевого самоврядування є прагнення побудови збалансованих бюджетів, в яких розміри доходів та видатків корелюють. Найчастіше існує розрив між витратною частиною та прибутковими можливостями щодо реалізації повноважень. В результаті формується вертикальний дисбаланс, що покривається за рахунок фінансової допомоги державного бюджету і робить місцеві територіальні утворення штучно дотаційними, «вимиваючи» кошти з державного бюджету. Даний дисбаланс вимагає формування різних механізмів щодо його згладжування. У багатьох країнах стійкість місцевого бюджету забезпечується за допомогою бюджетного вирівнювання. Використання в умовах повоєнного відновлення економіки України досвіду європейських країн, особливо Польщі, з питань фіскальної децентралізації, оскільки саме децентралізація передбачає не розділення країни, а створення можливостей для згуртованості всього державного простору на основі повноважень територіальних громад як джерела місцевої влади, незалежної від державної.
Досвід бюджетного регулювання Польщі для України вкрай важливий як з точки зору географічної близькості та адміністративно-територіальної ідентичності устрою, так і з точки зору макроекономічних показників. На момент розпаду СРСР український ВВП перевищував польський. Зараз його можна порівняти з ВВП Мазовецького воєводства. Місцеве самоврядування в Польщі базується на трирівневій структурі, що складається з 16 воєводств, 314 повятів і 2478 гмін [1]. Органи місцевого самоврядування відповідають за третину всіх державних витрат. Динаміка бюджетної спроможності для регіональних та місцевих бюджетів Польщі у розрізі співвідношення власних доходів, дотацій та субвенцій для усіх рівнів адміністративно-територіального устрою (далі-АТУ) наступна (Рис. 1):

Бородіна, Бордін, Білогуб, ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНІ ФІНАНСИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ГРОМАД 2_r1710
Рис. 1. Динаміка співвідношення частки джерел доходів регіональних і місцевих бюджетів у Польщі, (млрд.PLN) [2]

Децентралізовані фінанси в Польщі дозволили постійно підвищувати питому вагу власних доходів у регіональних та місцевих бюджетах. Кореляційна тотожність з польським територіальним устроєм дає Україні можливість врахувати позитиві наслідки та проводити економічне стратегування власного розвитку з урахуванням іноземного досвіду.
Для України необхідним є розширення функціоналу місцевого самоврядування щодо переходу до самоокупного стану, що дозволяє забезпечити виконання національних соціальних стандартів і вихід на рівень сталого розвитку із критеріальними показниками – рівнем бюджету на одного мешканця громади (Рис. 2).
Бородіна, Бордін, Білогуб, ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНІ ФІНАНСИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ГРОМАД 2_r1810

Рис. 2. Моделі динаміки розвитку просторових утворень
на прикладі територіальних громад [3]

При цьому критеріями досягнення можуть бути показники бюджету громади на душу населення та орієнтирами – аналогічні показники для територіальних рівнів адміністративної децентралізації у Польщі.
Актуальний стан економічного розвитку вимагає новий етап децентралізації, характерними ознаками якого повинні бути:
• нові фіскальні механізми адміністрування місцевих податків;
• надання місцевому самоврядуванню додаткових повноважень, які дозволять йому покращувати фінансове становище громад до самоокупного рівня та, у перспективі, до рівня сталого розвитку (доведення їх до європейських соціальних стандартів);
• регуляторні новації для джерел розвитку місцевого, субрегіонального та регіонального рівня;
• децентралізовані фінанси у сенсі надання доступу до фінансових послуг до можливостей децентралізованого кредитування, торгівлі та інвестування;
• заходи системного ланцюга «адміністративна-бюджетна-енергетична» децентралізація;
• регуляторне стимулювання сталого розвитку просторових утворень усіх рівнів тощо.
Окрім того, принцип «Build Back Better» (BBB) - відбудувати краще, чим було, - має стати одним із керівних принципів відновлення країни.

Список використаних джерел:

1. Офіційний сайт Міністерства фондів розвитку та регіональної політики Польщі. URL: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony
2. Офіційний сайт Національної служби статистики Польщі URL: https://stat.gov.pl/
3. Бородіна О.А., Ляшенко В.І. Ліщук О.В. Податок на виведений капітал як спеціальний режим стимулювання реінвестицій в індустріальних парках повоєнної України / О.А. Бородіна, В.І. Ляшенко, О.В. Ліщук // ЕВД: науковий журнал. - Київ-Полтава: ІЕП НАНУ. - №3(69), 2022. - С.108-123.

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 146
Дата реєстрації : 21.11.2023

https://economicstoday2023.forumotion.me

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми
» Помаза-Пономаренко, СТРАТЕГУВАННЯ РОЗВИТКУ ГРОМАД У НАПРЯМКУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗБАР'ЄРНОГО РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ
» Супрун, СУЧАСНА ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНА ПОЛІТИКА ЯПОНІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ СТРАТЕГУВАННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
» Костенко, СУЧАСНІ ПЕРЕШКОДИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД
» Мельник, Маліновська, СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ГРОМАД В УМОВАХ ВІЙНИ
» Мацибора, ПЕРЕДУМОВИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі