economicstoday2023
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

Найда , Хома, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ ТА ЙОГО ГАРМОНІЗАЦІЯ В КОНТЕКСТІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КРИПТОАКТИВІВ В УКРАЇНІ

Перейти донизу

Найда , Хома, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ ТА ЙОГО ГАРМОНІЗАЦІЯ В КОНТЕКСТІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КРИПТОАКТИВІВ В УКРАЇНІ Empty Найда , Хома, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ ТА ЙОГО ГАРМОНІЗАЦІЯ В КОНТЕКСТІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КРИПТОАКТИВІВ В УКРАЇНІ

Повідомлення автор Admin Вт Лист 21, 2023 11:04 pm

О. А. Найда здобувач вищої освіти ступеня магістра
ОПП «Облік і оподаткування» спеціальності «Облік і оподаткування»
Науковий керівник: к.е.н, доц. Хома С. В.
Івано-Франківський національний технічний
університет нафти і газу


ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ ТА ЙОГО ГАРМОНІЗАЦІЯ В КОНТЕКСТІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КРИПТОАКТИВІВ В УКРАЇНІ

Використання крипоактивів є досить поширеною практикою серед населення України, про що свідчить дослідження Конференції ООН з торгівлі та розвитку (ЮНКТАД) за 2021 рік, згідно якого Україна посідає перше місце за часткою володіння ними (13%). Також, криптовалюта грає велику роль для держави в контексті воєнного стану. За підрахунками аналітиків з початку повномасштабного вторгнення Росії Україні вдалось згенерувати близько 225 мільйонів доларів допомоги криптовалютою. Проблема у тому, що у зв’язку із відсутністю чітких правил щодо правової регуляції криптоактивів, операції з ними як для бізесу, так і для фізичних осіб є досить ризиковими та вимагають застосування складних схем. Тому доречним є врегулювання питання легалізації криптоактивів в Україні та їх оподаткування, що, з одного боку, дозволить створити сприятливі умови для подальшого розвитку такого виду активів, а з іншого – сформувати додаткове джерело бюджетних доходів [1].
Отож, першими конкретними кроками назустріч введенню криптоактивів у нормативно-правове поле України стало підписання Президентом України 17 лютого 2022 року Закону України № 2074-IX «Про віртуальні активи», який, за планом, мав набути чинності одночасно із Законом України № 7150 «Про внесення змін щодо оподаткування операцій з віртуальними активами». Проте цей процес дещо загальмувався у зв’язку із початком війни, а згодом – із потребою у гармонізації законодавства щодо віртуальних активів із європейськими нормами в рамках обов’язкової умови євроінтеграції, над чим працює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку разом із представниками міжнародної аудит-консалтингової компанії «Ernst & Young». Єдині правила регулювання криптоактивів затверджено Радою Європейського Союзу у вигляді збірки «Markets in Crypto Assets» («MiCA») [2].
Оскільки Україна набула статус кандидата на членство в Європейському Союзі, курс на повне впровадження європейського регулювання є досить логічним. За словами члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Юрія Бойка на панельній дискусії «Європейське регулювання ринку криптовалют: імплементація в Україні», що відбулась в рамках VII Харківського міжнародного юридичного форуму, однією із важливих переваг стане потенційна можливість пропозиції криптокомпаніям вести бізнес в юрисдикції України за єдиними європейськими правилами, що випливає із положень «MiCA» [3].
Проте, нюанс полягає в «потенційній можливості». На думку заступника міністра цифрової трансформації з питань розвитку ІТ-сфери Олександра Борнякова, вищеописаний «паспортний режим» не зможе надати подібні переваги вітчизняним криптокомпаніям, оскільки Україна наразі не є повноправним членом ЄС, що суттєво зменшить нашу «криптовалютну» привабливість [4].
Побоювання щодо повної імплементації норм «MiCA» у вітчизняне законодавство щодо криптоактивів є небезпідставними, оскільки, зважаючи й на високі кваліфікаційні вимоги до криптобірж та емітентів, існує суттєвий ризик зменшення криптоінвесторів, відсутності криптокомпаній, що були б зареєстрованими в Україні, та подальшого росту і розвитку ринку віртуальних активів.
Можемо зробити висновок, що прийнятий Україною курс на повну гармонізацію нормативно-правових норм щодо віртуальних активів з «MiCA» наразі є досить ризиковим. Вважаємо доречним застосувати адаптований підхід до введення європейських норм, із вибірковим залученням лише тих положень, які будуть дієвими в контексті актуального стану економіки та дозволять сформувати в Україні потужний «хаб» для крипто- та блокчейн-інновацій.

Список використаних джерел
1. UNCTAD spells out actions to curb cryptocurrencies in developing countries. United Nations Conference on Trade and Development. 2022. URL: unctad.org/news/unctad-spells-out-actions-curb-cryptocurrencies-developing-countries (дата звернення: 10.11.2023).
2. «Про віртуальні активи»: Проєкт Закону України від 17 лют. 2022 р. № 2074-ІХ. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2074-20#Text (дата звернення: 09.11.2023).
3. Юрій Бойко розповів про новий законопроект щодо запуску ринку віртуальних активів в Україні. Кабінет Міністрів України. 2023. URL: kmu.gov.ua/news/yurii-boiko-rozpoviv-pro-novyi-zakonoproekt-shchodo-zapusku-rynku-virtualnykh-aktyviv-v-ukraini (дата звернення: 08.11.2023).
4. Борняков О. Європейський Регламент МiСА — чи на часі його імплементація? Економічна правда. 2023. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2023/08/4/702908/ (дата звернення: 11.11.2023).


Admin
Admin

Кількість повідомлень : 146
Дата реєстрації : 21.11.2023

https://economicstoday2023.forumotion.me

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку


 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі