Тарануха, СОЦІАЛЬНА СФЕРА В ЕПОХУ ЦИФРОВИХ ІННОВАЦІЙ: НОВІ ГОРИЗОНТИ Й МОЖЛИВОСІ
economicstoday2023 :: Тематичні напрями конференції: :: «Економіка сьогодні: проблеми моделювання та управління» :: 2. Цифрові трансформації в економіці, державному управлінні та місцевому самоврядуванні.
Сторінка 1 з 1
Тарануха, СОЦІАЛЬНА СФЕРА В ЕПОХУ ЦИФРОВИХ ІННОВАЦІЙ: НОВІ ГОРИЗОНТИ Й МОЖЛИВОСІ
Т.П. Тарануха, здобувач вищої освіти
Черкаський державний технологічний університет
СОЦІАЛЬНА СФЕРА В ЕПОХУ ЦИФРОВИХ ІННОВАЦІЙ: НОВІ ГОРИЗОНТИ Й МОЖЛИВОСІ
Цифрові технології в останні десятиліття суттєво змінили чимало аспектів нашого життя. Сфера соціального забезпечення не стала винятком та отримала істотні можливості для вдосконалення своїх процесів завдяки використанню цифрових інструментів. Цифровізація сфери соціального забезпечення полягає в застосуванні технологій, які спрощують та автоматизують процеси управління, аналізу та надання послуг. Від переходу до електронних систем управління до впровадження інтерактивних онлайн-платформ для звернень, цифрові технології дозволяють оптимізувати роботу установ соціального забезпечення.
Важливим кроком у розвитку цифрової трансформації є проєкт Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери, розроблений Міністерством соціальної політики та ухвалений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 року «Про схвалення Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери» [1].
Цифрова трансформація системи соціального забезпечення населення дозволить зробити наступне: запровадити єдину систему управління, розподілу та контролю за цільовим використанням соціальних видатків; створити єдине інформаційне середовище, зокрема єдиного обліку надавачів та отримувачів соціальних послуг та виплат і запровадити систему їх верифікації; уніфікувати ділові процеси соціальної сфери, більшість з них автоматизувати з метою зменшення паперового документообігу; спростити, удосконалити та автоматизувати сервіси при зверненні громадян за соціальною підтримкою, що, в свою чергу, знизить корупційні ризики; запровадити ефективні системи моніторингу та контролю ділових процесів соціальної сфери [2].
Одним з напрямів цифрової трансформації є Цифрова трансформація соціальної політики, а саме впровадження єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС). Яка включає в себе: комплексну автоматизацію соціальної сфери за єдиними стандартами, спрощення ділових процесів та усунення дублювання, запровадження електронних послуг у сфері соціальної політики, у тому числі призначення або надання адресної допомоги, пільг, пенсій, соціальних послуг тощо. Ця система надає можливість кожному громадянину, який потребує соціальної підтримки, швидко отримати будь-який вид допомоги через фронт-офіс у територіальній громаді та ЦНАПі, або через електронні сервіси Порталу «Дія». ЄІССС є важливою складовою у забезпеченні успішної цифровізації соціальної сфери [3].
Виплати та допомоги для ВПО, запровадження та розвиток централізованого призначення, нарахування та виплати допомоги для ВПО в ЄІССС дозволило забезпечити: зручне та швидке отримання послуги, у тому числі завдяки автоматичній верифікації особи; збереження всіх персональних даних на центральному рівні, що зробило неможливим втрату або несанкціоноване використання цих даних, зокрема, на місцевому рівні у випадку бойових дій чи окупації території; paperless – створення та передання електронних справ замість паперових, автоматичне фіксування в ЄІССС всіх змін даних, внесених співробітниками органів соцзахисту на місцях; легкий перехід на обслуговування від одного до іншого органу соцзахисту в разі зміни місця фактичного перебування ВПО. Цифровізація цього пакету послуг не зупиняється ні на мить – це дозволяє реалізовувати спільний проєкт Мінсоцполітики та Мінцифри щодо отримання ВПО соцпослуг онлайн в Дії, без залучення держслужбовців та необхідності відвідування органів соцзахисту при кожному переїзді на нове місце, збирання довідок та застосування іншої бюрократії. Тепер через Дію можливо: оформити статус ВПО та виплат; змінити місце проживання, якщо особа переїхала до іншого міста України; скасувати статус ВПО, якщо особа повернулась на місце постійного проживання. Наразі вже понад 1,5 мільйона людей скористались цим сервісом.
Цифровізація в ЄІССС соціальних допомог, що була розпочата торік, позитивним чином вплинула на підвищення прозорості системи виплат, зокрема було впроваджено виплату 6 найбільш затребуваних серед населення соціальних допомог у Рівненській та Житомирській областях, а саме: допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; на дітей, хворих на тяжкі захворювання, яким не встановлено інвалідність; при усиновленні дитини; малозабезпеченим сім’ям; на дітей одиноким матерям; особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.
З 16 лютого 2023 року в Єдиній інформаційній системі соціальної сфери було впроваджено розділ Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, що забезпечує накопичення, зберігання та використання даних про надавачів та отримувачів соціальних послуг, визначених законодавством. Реєстр об’єднує державних і приватних надавачів на одній платформі. Для надавачів соціальних послуг Реєстр є підґрунтям для прозорого ринку та здорової конкуренції. А для громадян – це змога в режимі онлайн за допомогою дашборду знайти необхідні соціальні послуги у своєму регіоні [4].
Отже, можна зробити висновок, що цифрова трансформація соціальної сфери є дуже важливою, адже вона дозволить значно поліпшити соціальні сервіси для громадян незалежно від того, де вони проживають; покращить адресність держаної допомоги та підтримки; мінімізує корупційні прояви. Для держави цифрова трансформація соціальної сфери є одним з визначальних напрямів державної цифрової стратегії, яка спрямована на створення ефективної сервісної цифрової держави. Практична новизна роботи полягає у впровадженні ЄІССС та сприянні розвитку цифрової трансформації системи соціального забезпечення для створення більш інклюзивного та ефективного середовища в цій сфері, що допоможе підвищити якість життя громадян та забезпечити більш широкий та рівний доступ до соціальних послуг у сучасному світі.
Список використаних джерел
1. Стратегічні аспекти цифрової трансформації соціальної сфери. URL: http://ird.gov.ua/sep/sep20211(147)/sep20211(147)_027_MalynovskyyV.pdf
2. Мінсоцполітики розроблено проект Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери. URL: https://www.vinrda.gov.ua/news/ostanni-novyny/minsotspolityky-rozrobleno-proekt-stratehii-tsyfrovoi-transformatsii-sotsialnoi-sfery
3. Міністерство соцiальної політики України. URL: https://www.msp.gov.ua/news/19671.html?PrintVersion
4. Єдина інформаційна система соціальної сфери – основа цифрової трансформації надання соціальної допомоги громадянам. URL: https://www.ioc.gov.ua/eisss/
Черкаський державний технологічний університет
СОЦІАЛЬНА СФЕРА В ЕПОХУ ЦИФРОВИХ ІННОВАЦІЙ: НОВІ ГОРИЗОНТИ Й МОЖЛИВОСІ
Цифрові технології в останні десятиліття суттєво змінили чимало аспектів нашого життя. Сфера соціального забезпечення не стала винятком та отримала істотні можливості для вдосконалення своїх процесів завдяки використанню цифрових інструментів. Цифровізація сфери соціального забезпечення полягає в застосуванні технологій, які спрощують та автоматизують процеси управління, аналізу та надання послуг. Від переходу до електронних систем управління до впровадження інтерактивних онлайн-платформ для звернень, цифрові технології дозволяють оптимізувати роботу установ соціального забезпечення.
Важливим кроком у розвитку цифрової трансформації є проєкт Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери, розроблений Міністерством соціальної політики та ухвалений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 року «Про схвалення Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери» [1].
Цифрова трансформація системи соціального забезпечення населення дозволить зробити наступне: запровадити єдину систему управління, розподілу та контролю за цільовим використанням соціальних видатків; створити єдине інформаційне середовище, зокрема єдиного обліку надавачів та отримувачів соціальних послуг та виплат і запровадити систему їх верифікації; уніфікувати ділові процеси соціальної сфери, більшість з них автоматизувати з метою зменшення паперового документообігу; спростити, удосконалити та автоматизувати сервіси при зверненні громадян за соціальною підтримкою, що, в свою чергу, знизить корупційні ризики; запровадити ефективні системи моніторингу та контролю ділових процесів соціальної сфери [2].
Одним з напрямів цифрової трансформації є Цифрова трансформація соціальної політики, а саме впровадження єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС). Яка включає в себе: комплексну автоматизацію соціальної сфери за єдиними стандартами, спрощення ділових процесів та усунення дублювання, запровадження електронних послуг у сфері соціальної політики, у тому числі призначення або надання адресної допомоги, пільг, пенсій, соціальних послуг тощо. Ця система надає можливість кожному громадянину, який потребує соціальної підтримки, швидко отримати будь-який вид допомоги через фронт-офіс у територіальній громаді та ЦНАПі, або через електронні сервіси Порталу «Дія». ЄІССС є важливою складовою у забезпеченні успішної цифровізації соціальної сфери [3].
Виплати та допомоги для ВПО, запровадження та розвиток централізованого призначення, нарахування та виплати допомоги для ВПО в ЄІССС дозволило забезпечити: зручне та швидке отримання послуги, у тому числі завдяки автоматичній верифікації особи; збереження всіх персональних даних на центральному рівні, що зробило неможливим втрату або несанкціоноване використання цих даних, зокрема, на місцевому рівні у випадку бойових дій чи окупації території; paperless – створення та передання електронних справ замість паперових, автоматичне фіксування в ЄІССС всіх змін даних, внесених співробітниками органів соцзахисту на місцях; легкий перехід на обслуговування від одного до іншого органу соцзахисту в разі зміни місця фактичного перебування ВПО. Цифровізація цього пакету послуг не зупиняється ні на мить – це дозволяє реалізовувати спільний проєкт Мінсоцполітики та Мінцифри щодо отримання ВПО соцпослуг онлайн в Дії, без залучення держслужбовців та необхідності відвідування органів соцзахисту при кожному переїзді на нове місце, збирання довідок та застосування іншої бюрократії. Тепер через Дію можливо: оформити статус ВПО та виплат; змінити місце проживання, якщо особа переїхала до іншого міста України; скасувати статус ВПО, якщо особа повернулась на місце постійного проживання. Наразі вже понад 1,5 мільйона людей скористались цим сервісом.
Цифровізація в ЄІССС соціальних допомог, що була розпочата торік, позитивним чином вплинула на підвищення прозорості системи виплат, зокрема було впроваджено виплату 6 найбільш затребуваних серед населення соціальних допомог у Рівненській та Житомирській областях, а саме: допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; на дітей, хворих на тяжкі захворювання, яким не встановлено інвалідність; при усиновленні дитини; малозабезпеченим сім’ям; на дітей одиноким матерям; особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.
З 16 лютого 2023 року в Єдиній інформаційній системі соціальної сфери було впроваджено розділ Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, що забезпечує накопичення, зберігання та використання даних про надавачів та отримувачів соціальних послуг, визначених законодавством. Реєстр об’єднує державних і приватних надавачів на одній платформі. Для надавачів соціальних послуг Реєстр є підґрунтям для прозорого ринку та здорової конкуренції. А для громадян – це змога в режимі онлайн за допомогою дашборду знайти необхідні соціальні послуги у своєму регіоні [4].
Отже, можна зробити висновок, що цифрова трансформація соціальної сфери є дуже важливою, адже вона дозволить значно поліпшити соціальні сервіси для громадян незалежно від того, де вони проживають; покращить адресність держаної допомоги та підтримки; мінімізує корупційні прояви. Для держави цифрова трансформація соціальної сфери є одним з визначальних напрямів державної цифрової стратегії, яка спрямована на створення ефективної сервісної цифрової держави. Практична новизна роботи полягає у впровадженні ЄІССС та сприянні розвитку цифрової трансформації системи соціального забезпечення для створення більш інклюзивного та ефективного середовища в цій сфері, що допоможе підвищити якість життя громадян та забезпечити більш широкий та рівний доступ до соціальних послуг у сучасному світі.
Список використаних джерел
1. Стратегічні аспекти цифрової трансформації соціальної сфери. URL: http://ird.gov.ua/sep/sep20211(147)/sep20211(147)_027_MalynovskyyV.pdf
2. Мінсоцполітики розроблено проект Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери. URL: https://www.vinrda.gov.ua/news/ostanni-novyny/minsotspolityky-rozrobleno-proekt-stratehii-tsyfrovoi-transformatsii-sotsialnoi-sfery
3. Міністерство соцiальної політики України. URL: https://www.msp.gov.ua/news/19671.html?PrintVersion
4. Єдина інформаційна система соціальної сфери – основа цифрової трансформації надання соціальної допомоги громадянам. URL: https://www.ioc.gov.ua/eisss/
Схожі теми
» Дегтярьов, ВПРОВАДЖЕННЯ ЦИФРОВИХ ІННОВАЦІЙ НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ ДЕРИВАТИВІВ
» Плиса И., Плиса З., МЕТОДИ, ПРИНЦИПИ ТА ТЕХНОЛОГІЯ УПРАВЛІННЯ РИЗИКАМИ ІНТЕГРАЦІЇ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ СТРАХОВИКА
» Орел, РОЗВИТОК ІННОВАЦІЙ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОЇ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ
» Приходько, Негода, РОЗВИТОК МІЖНАРОДНИХ ФІНАНСОВИХ РИНКІВ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ІННОВАЦІЙ
» Доротюк, Захаркевич, ВЛИВ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА РОЗВИТОК МАЛОГО БІЗНЕСУ В РЕГІОНАХ
» Плиса И., Плиса З., МЕТОДИ, ПРИНЦИПИ ТА ТЕХНОЛОГІЯ УПРАВЛІННЯ РИЗИКАМИ ІНТЕГРАЦІЇ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ СТРАХОВИКА
» Орел, РОЗВИТОК ІННОВАЦІЙ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОЇ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ
» Приходько, Негода, РОЗВИТОК МІЖНАРОДНИХ ФІНАНСОВИХ РИНКІВ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ІННОВАЦІЙ
» Доротюк, Захаркевич, ВЛИВ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА РОЗВИТОК МАЛОГО БІЗНЕСУ В РЕГІОНАХ
economicstoday2023 :: Тематичні напрями конференції: :: «Економіка сьогодні: проблеми моделювання та управління» :: 2. Цифрові трансформації в економіці, державному управлінні та місцевому самоврядуванні.
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі