Поліщук, Сівковська, РОЛЬ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЕНЕРГЕТИЧНОГО СОЮЗУ
economicstoday2023 :: Тематичні напрями конференції: :: «Економіка сьогодні: проблеми моделювання та управління» :: 2. Цифрові трансформації в економіці, державному управлінні та місцевому самоврядуванні.
Сторінка 1 з 1
Поліщук, Сівковська, РОЛЬ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЕНЕРГЕТИЧНОГО СОЮЗУ
Л.С. Поліщук, к. е. н., доцент
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
К.О. Сівковська, студентка
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
РОЛЬ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЕНЕРГЕТИЧНОГО СОЮЗУ
Російська агресія проти України стала значним сигналом для ЄС та актуалізувала питання досягнення енергетичної незалежності. Цифрова трансформація відіграє центральну роль у забезпеченні переходу до зеленої енергетики та вирішенні існуючих проблем енергетичного ринку. Для подолання цих проблем необхідні рішучі дії, широке державне та приватне партнерство, відхід від традиційних енергетичних моделей та впровадження нових підходів виробництва та споживання енергії. Перехід від викопного палива до відновлюваних джерел енергії створює складнощі в управлінні енергосистемою через зростання волатильності і непередбачуваності ринку.
В рамках Європейського енергетичного союзу значний пріоритет надається розвитку інформаційного суспільства та цифрової енергетики. Хоча наразі існує велика кількість цифрових інструментів і технологій для підвищення енергоефективності, їх кількість все ще недостатня для повної трансформації енергетичного сектору. Європейський Енергетичний Союз сприяє взаєморозумінню та співпраці між державами-членами, урядами, приватним сектором, громадянським суспільством та окремими споживачами для подолання спільних загроз та створення економічних можливостей та послуг у секторі цифрової енергетики. З метою забезпечення рівних умов для всіх компаній, що виробляють товари або надають послуги в сфері цифрових технологій у межах Європейського Союзу необхідно усунути національні бар'єри та розширювати співпрацю. Створення об'єднаного цифрового ринку може призвести до додаткового зростання економіки Європи на суму до 250 млрд євро [1].
Основні перешкоди на шляху прогресу в діджиталізації енергетичного сектора полягають недостатній підготовці до інтеграції низьковуглецевих і цифрових енергетичних технологій в існуючу систему. Необхідно сприяти ефективній взаємодії між енергетичним сектором, виробниками обладнання, розробниками та споживачами. Енергетичний союз працює над посиленням багатостороннього управління інноваціями і одночасно вирішує проблему існуючої фрагментації на національному рівні, як з точки зору державних, так і приватних науково-дослідних програм і фінансування. Для підтримки розвитку впровадження інновацій та сприянні розвитку енергетичного сектора необхідними є спеціалізовані ініціативи та програми ЄС.
Для подолання енергетичної залежності ЄС та досягнення нульового рівня викидів необхідно розробити комплексну загальноєвропейську стратегію. Такий підхід передбачає узгодження цифрової та зеленої політики в різних секторах бізнесу і державного управління. Успіх у розвитку відновлюваних джерел енергії та чистих технологій залежить від активної участі широкого кола зацікавлених сторін, включаючи держави-члени, енергетичні компанії, ІТ-компанії, транспортну та будівельну галузі, енергоємні європейські підприємства та побутових споживачів. Скоординовані зусилля з гармонізації законодавства та ефективна імплементація існуючих положень в енергетичній та цифровій сферах мають вирішальне значення для досягнення енергонезалежності. З цією метою необхідні точкові зміни в законодавстві, зокрема перегляд Правил ринку електричної енергії, Промислового плану Зеленого курсу, Директиви про енергоефективність, Плану дій з цифровізації енергетичної системи ЄС, Регламенту про захист даних та законодавства в сфері кібербезпеки. На європейському рівні необхідно узгодити цілі Стратегії єдиного цифрового ринку з заходами, передбаченими Європейським енергетичним союзом [2].
Одним з кроків, що були прийняті Європейською Комісією для сприяння розширенню прав і можливостей споживачів, стало затвердження в червні 2023 року імплементаційного Регламенту про інформаційну взаємодію для доступу до даних обліку та споживання електроенергії. Це в свою чергу дозволить розпочати кампанію заходів спрямованих на захист та залучення споживачів до трансформації енергетичного сектору. Цей регламент є ключовим для розвитку та впровадження цифрових послуг: він дозволить споживачам отримати безперешкодний доступ до необхідної інформації та інструментів для активної участі на енергетичному ринку та оптимізує діяльність роздрібних компаній та системних операторів. Цей регламент є першим із серії, які передбачаються статтею 24 Директиви (ЄС) 2019/944 Європейського Парламенту та Ради від 5 червня 2019 року про спільні правила внутрішнього ринку електроенергії та внесення змін до Директиви 2012/27/ЄС, а його цілі узгоджуються з Планом дій з цифровізації енергетичної системи ЄС. Наразі відбувається підготовка нормативних документів, завдяки яким буде врегулювано питання потреб споживачів, реагування на попит тощо. Комісія залишається відданою тісній співпраці з державами-членами та системними операторами для сприяння ефективному впровадженню цих технічних правил [3].
Для вирішення проблеми зростаючої децентралізації у майбутньому, необхідне розширення інтеграційних процесів в енергетичній системі ЄС: потрібно посилити здатність електричних мереж відповідати на виклики та провести реформи енергетичного ринку. Для розвитку чистої та ефективної енергетичної системи знадобляться значні інвестиції у розподільчі мережі, що дозволить забезпечити взаємозв’язок та адаптацію до децентралізованого виробництва, реагування на попит та проникнення великої частки дешевої відновлюваної енергії. Також зростатиме роль штучного інтелекту в управлінні та оптимізації майбутньої енергетичної системи ЄС. Зі зростанням цифровізації енергетичної системи зростає ризик кібератак, що вимагає прийняття відповідних заходів із захисту даних.
Цифрова трансформація, гнучкість та реагування на попит відіграватимуть ключову роль у функціонуванні ефективної енергетичної системи. ЄС прийняв всеосяжну законодавчу базу для вирішення цих завдань. Комісія представила структурну реформу ринку електроенергії в умовах енергетичної кризи. Це допоможе зменшити залежність цін на енергоносії від викопного палива та сприятиме впровадженню ефективніших і гнучкіших рішень. Тим не менш, для впровадження моделей цифрової трансформації залишаються значні бар'єри. Подальша інтеграція роздрібних ринків може вимагати інноваційних інструментів і стимулів для прискорення діджиталізації енергетичного ринку. З цією метою ЄС повинен співпрацювати з усіма учасниками ринку, щоб сприяти активній участі та мобілізації повного потенціалу інтегрованих енергетичних ринків.
Список використаних джерел
1. Andoura S., Vinois J.-A. From the European Energy Community to the Energy Union - a policy proposal for the short and the long term. Notre Europe – Jacques Delors Institute, 2015. 130 с. URL: https://institutdelors.eu/wp-content/uploads/2020/08/energyunion-andouravinois-jdi-jan15.pdf (дата звернення: 11.11.2023).
2. DIGITALEUROPE’s roadmap for Europe’s energy ecosystem digital transformation - The time to transform is now. DIGITALEUROPE, 2023. 22 с. URL: https://cdn.digitaleurope.org/uploads/2023/06/DIGITALEUROPEs-roadmap-for-Europes-energy-ecosystem-digital-transformation.pdf (дата звернення: 11.11.2023).
3. State of the Energy Union Report 2023. Brussels : The European Commission, 2023. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM:2023:650:FIN&qid=1698237100377 (дата звернення: 11.11.2023).
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
К.О. Сівковська, студентка
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
РОЛЬ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЕНЕРГЕТИЧНОГО СОЮЗУ
Російська агресія проти України стала значним сигналом для ЄС та актуалізувала питання досягнення енергетичної незалежності. Цифрова трансформація відіграє центральну роль у забезпеченні переходу до зеленої енергетики та вирішенні існуючих проблем енергетичного ринку. Для подолання цих проблем необхідні рішучі дії, широке державне та приватне партнерство, відхід від традиційних енергетичних моделей та впровадження нових підходів виробництва та споживання енергії. Перехід від викопного палива до відновлюваних джерел енергії створює складнощі в управлінні енергосистемою через зростання волатильності і непередбачуваності ринку.
В рамках Європейського енергетичного союзу значний пріоритет надається розвитку інформаційного суспільства та цифрової енергетики. Хоча наразі існує велика кількість цифрових інструментів і технологій для підвищення енергоефективності, їх кількість все ще недостатня для повної трансформації енергетичного сектору. Європейський Енергетичний Союз сприяє взаєморозумінню та співпраці між державами-членами, урядами, приватним сектором, громадянським суспільством та окремими споживачами для подолання спільних загроз та створення економічних можливостей та послуг у секторі цифрової енергетики. З метою забезпечення рівних умов для всіх компаній, що виробляють товари або надають послуги в сфері цифрових технологій у межах Європейського Союзу необхідно усунути національні бар'єри та розширювати співпрацю. Створення об'єднаного цифрового ринку може призвести до додаткового зростання економіки Європи на суму до 250 млрд євро [1].
Основні перешкоди на шляху прогресу в діджиталізації енергетичного сектора полягають недостатній підготовці до інтеграції низьковуглецевих і цифрових енергетичних технологій в існуючу систему. Необхідно сприяти ефективній взаємодії між енергетичним сектором, виробниками обладнання, розробниками та споживачами. Енергетичний союз працює над посиленням багатостороннього управління інноваціями і одночасно вирішує проблему існуючої фрагментації на національному рівні, як з точки зору державних, так і приватних науково-дослідних програм і фінансування. Для підтримки розвитку впровадження інновацій та сприянні розвитку енергетичного сектора необхідними є спеціалізовані ініціативи та програми ЄС.
Для подолання енергетичної залежності ЄС та досягнення нульового рівня викидів необхідно розробити комплексну загальноєвропейську стратегію. Такий підхід передбачає узгодження цифрової та зеленої політики в різних секторах бізнесу і державного управління. Успіх у розвитку відновлюваних джерел енергії та чистих технологій залежить від активної участі широкого кола зацікавлених сторін, включаючи держави-члени, енергетичні компанії, ІТ-компанії, транспортну та будівельну галузі, енергоємні європейські підприємства та побутових споживачів. Скоординовані зусилля з гармонізації законодавства та ефективна імплементація існуючих положень в енергетичній та цифровій сферах мають вирішальне значення для досягнення енергонезалежності. З цією метою необхідні точкові зміни в законодавстві, зокрема перегляд Правил ринку електричної енергії, Промислового плану Зеленого курсу, Директиви про енергоефективність, Плану дій з цифровізації енергетичної системи ЄС, Регламенту про захист даних та законодавства в сфері кібербезпеки. На європейському рівні необхідно узгодити цілі Стратегії єдиного цифрового ринку з заходами, передбаченими Європейським енергетичним союзом [2].
Одним з кроків, що були прийняті Європейською Комісією для сприяння розширенню прав і можливостей споживачів, стало затвердження в червні 2023 року імплементаційного Регламенту про інформаційну взаємодію для доступу до даних обліку та споживання електроенергії. Це в свою чергу дозволить розпочати кампанію заходів спрямованих на захист та залучення споживачів до трансформації енергетичного сектору. Цей регламент є ключовим для розвитку та впровадження цифрових послуг: він дозволить споживачам отримати безперешкодний доступ до необхідної інформації та інструментів для активної участі на енергетичному ринку та оптимізує діяльність роздрібних компаній та системних операторів. Цей регламент є першим із серії, які передбачаються статтею 24 Директиви (ЄС) 2019/944 Європейського Парламенту та Ради від 5 червня 2019 року про спільні правила внутрішнього ринку електроенергії та внесення змін до Директиви 2012/27/ЄС, а його цілі узгоджуються з Планом дій з цифровізації енергетичної системи ЄС. Наразі відбувається підготовка нормативних документів, завдяки яким буде врегулювано питання потреб споживачів, реагування на попит тощо. Комісія залишається відданою тісній співпраці з державами-членами та системними операторами для сприяння ефективному впровадженню цих технічних правил [3].
Для вирішення проблеми зростаючої децентралізації у майбутньому, необхідне розширення інтеграційних процесів в енергетичній системі ЄС: потрібно посилити здатність електричних мереж відповідати на виклики та провести реформи енергетичного ринку. Для розвитку чистої та ефективної енергетичної системи знадобляться значні інвестиції у розподільчі мережі, що дозволить забезпечити взаємозв’язок та адаптацію до децентралізованого виробництва, реагування на попит та проникнення великої частки дешевої відновлюваної енергії. Також зростатиме роль штучного інтелекту в управлінні та оптимізації майбутньої енергетичної системи ЄС. Зі зростанням цифровізації енергетичної системи зростає ризик кібератак, що вимагає прийняття відповідних заходів із захисту даних.
Цифрова трансформація, гнучкість та реагування на попит відіграватимуть ключову роль у функціонуванні ефективної енергетичної системи. ЄС прийняв всеосяжну законодавчу базу для вирішення цих завдань. Комісія представила структурну реформу ринку електроенергії в умовах енергетичної кризи. Це допоможе зменшити залежність цін на енергоносії від викопного палива та сприятиме впровадженню ефективніших і гнучкіших рішень. Тим не менш, для впровадження моделей цифрової трансформації залишаються значні бар'єри. Подальша інтеграція роздрібних ринків може вимагати інноваційних інструментів і стимулів для прискорення діджиталізації енергетичного ринку. З цією метою ЄС повинен співпрацювати з усіма учасниками ринку, щоб сприяти активній участі та мобілізації повного потенціалу інтегрованих енергетичних ринків.
Список використаних джерел
1. Andoura S., Vinois J.-A. From the European Energy Community to the Energy Union - a policy proposal for the short and the long term. Notre Europe – Jacques Delors Institute, 2015. 130 с. URL: https://institutdelors.eu/wp-content/uploads/2020/08/energyunion-andouravinois-jdi-jan15.pdf (дата звернення: 11.11.2023).
2. DIGITALEUROPE’s roadmap for Europe’s energy ecosystem digital transformation - The time to transform is now. DIGITALEUROPE, 2023. 22 с. URL: https://cdn.digitaleurope.org/uploads/2023/06/DIGITALEUROPEs-roadmap-for-Europes-energy-ecosystem-digital-transformation.pdf (дата звернення: 11.11.2023).
3. State of the Energy Union Report 2023. Brussels : The European Commission, 2023. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM:2023:650:FIN&qid=1698237100377 (дата звернення: 11.11.2023).
Схожі теми
» Коритко,]СТРУКТУРА УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ЗМІН В КОНТЕКСТІ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ
» Орел, РОЗВИТОК ІННОВАЦІЙ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОЇ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ
» Найда , Хома, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ ТА ЙОГО ГАРМОНІЗАЦІЯ В КОНТЕКСТІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КРИПТОАКТИВІВ В УКРАЇНІ
» Коломієць, РОЛЬ КРИПТОВАЛЮТНИХ ДЕРИВАТИВІВ У ЦИФРОВІЙ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ
» Павлова, РОЛЬ БІЗНЕСУ У РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
» Орел, РОЗВИТОК ІННОВАЦІЙ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОЇ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ
» Найда , Хома, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ ТА ЙОГО ГАРМОНІЗАЦІЯ В КОНТЕКСТІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КРИПТОАКТИВІВ В УКРАЇНІ
» Коломієць, РОЛЬ КРИПТОВАЛЮТНИХ ДЕРИВАТИВІВ У ЦИФРОВІЙ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ
» Павлова, РОЛЬ БІЗНЕСУ У РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
economicstoday2023 :: Тематичні напрями конференції: :: «Економіка сьогодні: проблеми моделювання та управління» :: 2. Цифрові трансформації в економіці, державному управлінні та місцевому самоврядуванні.
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі